Agenda

26 juni 2017

Uitzwaaien

Dinsdag 12 juli was het dan toch ècht de LAATSTE schooldag!
Spullen mee naar huis en uitgezwaaid worden door alle schoolgenoten en leerkrachten.

Misschien zien we jullie nog op de koffie-ochtend, en anders een hele fijne vakantie gewenst!
Toch ziens op de KBS St. Jozef!

Afscheidsavond

Maandagavond, na de musical, was de afscheidsavond van groep 8. De avond begon met een gezamenlijk buffet op het schoolplein. Na het buffet werd er in de klas afscheid genomen van de groep. Een persoonlijk praatje, foto's van de leerlingen op school door de jaren heen en de lipdub. Het was een fijne avond met veel mooie en warme momenten. Een mooie herinnering aan deze mooie klas!

Lipdub:

Afscheidscompilatie gr 1-7:

Afscheidscompilatie gr 8:

wake up:

Afscheidsmusical

Op maandag 11 juli heeft groep 8 de musical 'Kauwgomgangsters' opgevoerd. 's Middags was de voorstelling voor groep 1-7 en 's avonds was de voorstelling voor ouders, familie en vrienden. Het was een erg leuke musical die door de leerlingen goed was uitgevoerd. Via de foto's een impressie van de musicaldag.

Kamp, dag 3

‘s morgens gingen we ontbijten. De jongens hadden de tafel al gedekt om 5 uur ’s morgens en we hadden alle kinderen en begeleiders wakker gemaakt om te gaan komen eten, maar niemand kwam naar beneden. Dus toen gingen de jongens maar slapen. Om 9 uur was iedereen al wakker. Dus we gingen aan tafel zitten om te gaan eten. Want de tafel was al gedekt door de jongens. Na het eten gingen we al onze spullen in pakken omdat de aanhanger er al was om al onze spullen mee te nemen naar de boot. Na het inpakken van al onze spullen en het ontbijten gingen we naar het strand om daar te gaan zwemmen. Want we moesten om 10 uur al het huisje uit. Na het zwemmen in de zee gingen we naar het dorpje Ness om daar patat te gaan eten. Toen gingen we de fiets weer terug brengen naar de fietsverhuur bij de boot. Toen pakten we al onze bagage die daar in een aanhangwagen stonden. Toen liepen we met onze bagage naar de boot toe, maar we moesten een half uur wachten want de boot was er nog niet. De bootreis terug duurde 1 uur. Toen we aan waren gekomen stonden een paar ouders ons op te wachten (halen). Toen gingen we met de auto ’s terug. Toen waren we op school aangekomen. Daar stonden ook ouders ons op te wachten. Toen bedankten iedereen de ouders die mee waren geweest en de juffrouw en de meester voor de leuke 3 dagen.

Joost en Max

Kamp, dag 2

We werden wakker en gingen ontbijten. Daarna gingen we met zijn allen naar Nes om een souvenirtje te kopen. Toen we daar klaar waren gingen we weer naar de kampeerboerderij.
Daarna gingen we naar het strand wadlopen. Jammer genoeg kon het wadlopen niet door gaan, omdat het water te hoog stond. Dus zijn we maar weer terug gefietst. Daar aangekomen gingen we voetballen. Na het voetbalen gingen we tosti’s en knakworst eten. Toen we dat ophadden gingen we naar het bos levend stratego doen. Jammer genoeg waren er veel teken en braamstruiken. Toen we na een lange tijd de vlag hadden gevonden, gingen we naar het strand. Op het strand aangekomen zagen we dat er een heleboel schuim lag. Dat kwam omdat de wind van over zee kwam. We hadden veel lol. Daarna gingen we weer terug op de fiets naar de kampeerboerderij. We gingen toen avond eten: soep, krentenbol en lekkere pannenkoeken. ’s Avonds laat begonnen we met een dropping. Het groepje dat als eerste aan kwam verstopt zich achter de struiken en in de sloot zodat het leek of we laatste waren en verdwaalt. Daarbij kregen we hulp van Ria. Meester is voor het groepje helemaal naar Nes gefietst. Uiteindelijk kon hij er wel om lachen. Daarna gingen we lekker slapen.

Myrthe en Elise

Kamp, dag 1

We zijn op woensdag 1 juni om half 9 vertrokken opweg naar Ameland. We moesten ander half uur in de auto. Toen we aankwamen bij de boot moesten we best lang wachten, want de boot ging pas om half 12. En wij waren al half 11 in Holwerd. Toen we eindelijk aankwamen gingen we naar de fietsen en fietsten met zijn alle naar het Koetshuis. Toen we bij onze slaapplek aan kwamen kregen we eerst allemaal huisregels te horen. Daarna mochten we zelf weten wat we mochten doen. Nadat we iets voor onszelf hadden gedaan gingen we met de hele klas naar de eendenkooi. Bij de eendenkooi kregen we eerst uitleg van Bert en dat was erg leuk. Toen hij klaar was met vertellen gingen we naar de eendenkooi. Het was leuk maar ook soms vies. Toen gingen we met de fiets naar het strand we mochten niet zwemmen maar wel met benen en zijn er weer van die kinderen die dan met kleren aan gaan zwemmen. Toen gingen we met bijna de hele klas volleyballen. We bleven ongeveer een uurtje op het strand. Daarna gingen we macaroni eten. ’s Avonds gingen eerst vossenjacht doen in het plaatsje Nes. Daarna hebben we het spel maffia gedaan. Toen gingen we naar boven en het raam klappperde de hele tijd dus iedereen was best wel bang. We hadden van Linda gehoord dat er een paar jaar geleden een man van buiten door het raam naar binnen was geklommen en bij de kinderen aan de voeten ging kietelen. Toen hoorden we opeens geklop op het raam. Iedereen schreeuwde helemaal! Heel veel meiden waren bang. Uiteindelijk was het allemaal nep en hadden de leraren en de begeleiders een grap uitgehaald. Daarna gingen we lekker slapen.

Jot en Evi

Groepsfoto's groep 8

Omdat de schoolfotograaf pas na de zomervakantie komt, hierbij nog een aantal groepsfoto's van groep 8, met en zonder leerkrachten.

Amsterdam + Rijksmuseum

Myrthe

Op 9 mei zijn we naar het rijksmuseum geweest.
We vertrokken om 08.45 met de bus naar Amsterdam. Toen we daar aankwamen kregen we eerst een stadswandeling. Tijdens die stadswandeling gingen we langs een markt, daar heb ik een souvenirtje gekocht. Tijdens die stadswandeling moesten we ook een quiz in tweetallen doen. Toen kwamen we aan bij de dam, daar hebben we een groepsfoto gemaakt en daarna zijn we weer verdergegaan. We kwamen toen bij het rijksmuseum aan en we kregen een rondleiding door het rijksmuseum. We kregen de nachtwacht en het melkmeisje onder andere te zien.
Even later gingen we het rijksmuseum uit, en gingen we weer terug met de bus naar huis.

Max

We gingen met groep 6, 7 en 8 naar het Rijksmuseum op 9 mei. Eerst gingen we door Amsterdam een stadswandeling maken. Toen liepen we naar het rijksmuseum. Toen gingen we naar binnen. We werden verdeeld in groepjes van 9 of 10. Eerst gingen we naar het schilderij van een meisje die ongeveer 12 was. Toen gingen we op de grond zitten en de begeleider ging wat vertellen over het schilderij. Dat deden we ook bij de andere schilderijen, zoals de nachtwacht. Na afloop gingen we een ijsje halen of souvenirtje. Daarna gingen we met de bus terug. De reis duurde 2 uur en we waren pas om half 6 terug op school.
Het allerleukste vond ik om naar het Rijksmuseum te gaan. Het minst leuke vond ik de stadswandeling.

Liz

We zijn op 9 mei met groep 6-7-8 naar het Rijksmuseum gegaan. Mijn leukste moment was in het Rijksmuseum want onze gids was erg vrolijk en nam de tijd. Hij legde alles goed uit over hoe de verf is gemaakt maar ook over wat hij mooi vond en wat er allemaal gebeurde in die tijd. Ik vond de nachtwacht wel klein maar dat komt ook door wat je hebt gehoord van anderen. Hij was wel mooi dat wel, maar toch vond ik het melkmeisje en Rembrandt zelf het leukst. In het melkmeisje zie je de dingen een soort van bewegen en zie je perfectie en kleur. En Rembrandt zelf hoe hij zichzelf kan tekenen elke keer opnieuw en toch verschillend. Ik zou ook wel zo kunnen tekenen.

Nina

We zijn afgelopen maandag naar Amsterdam geweest. We gingen 's ochtends om 08.45 met de bus naar Amsterdam. We gingen met groep 6, 7 en 8 naar Amsterdam. Toen we in Amsterdam waren moesten we nog eerst een stuk lopen. We kwamen bij een marktje en daar mochten we nog even kijken. Daarna moesten we nog een stuk lopen. Toen kwamen we uit bij een toren. Daar moesten we opdrachten doen met een groepje. Toen liepen we naar de dam en daar hebben we nog even gezeten. Daarna zijn we naar het Rijksmuseum gelopen en voor het Rijksmuseum hebben we nog een broodje gegeten. Daarna zijn we het Rijksmuseum binnen gelopen. We waren in groepjes ingedeeld en elk groepje had een gids die vertelde over schilderijen. Toen we klaar waren mochten we nog een ijsje halen. En toen zijn we weer teruggegaan met de bus. We waren ongeveer om 17.30 weer op school.

Tijs

Maandag 9 mei gingen we met groep 6, 7 en 8 naar het Rijksmuseum. Eerst werden we opgehaald met de bus en gingen we een stadswandeling maken door Amsterdam.
Onderweg moesten we opdrachten uitvoeren. En onderweg kwamen we een markt tegen. Iedereen mocht vijf euro mee voor een ijsje en/of een souvenirtje.
Toen we de markt overliepen konden we veel kopen. Toen een man horloges verkocht voor 50 cent kochten veel kinderen er een. Sven en ik kregen gratis visdraad, daarna gingen we de vragen beantwoorden. Toen we daarmee klaar waren gingen we naar het Rijksmuseum. Daar kregen we een rondleiding. Ik vond het erg leuk, vooral de boten en wapens.
Als laatste mochten we nog een kwartier rondlopen en gingen we met de bus weer terug en de terugweg duurde langer dan twee uur!!

Paastoernooi

Op woensdag 30 maart was er het jaarlijkse paastoernooi. Bijna alle leerlingen van groep 8 deden mee met voetbal óf met handbal. Het was een geslaagde en sportieve dag met veel aanmoediging van ouders, broertjes en zusjes.

Meidenvoetbal

Bezoek Groene Welle

De Groene Welle in Zwolle - 22 januari 2016
Dit hebben we gedaan bij de Groene Welle:

1. Eerst hebben we een boeket van bloemen gemaakt. Daar moest je ook een bolletje van geel of oranje tussen doen.
2. Toen zijn we naar wiskunde geweest. Daar moest je een figuur van rietjes en ijzer met een stofje eromheen maken. Dat was wel leuk, maar je mocht het niet mee naar huis nemen. Dat was dan wel weer jammer.
3. Daarna zijn we naar de knaagdieren geweest. Daar waren muisjes van een midweek oud. Dat was wel heel schattig. Er was ook nog een slang, maar die hoorde daar niet. Die was daar omdat wij anders geen slang gezien hadden. ?
4. PAUZE!! We kregen wat te drinken en een stroopwafel.
5. Toen hebben we een kleine straat gemaakt. Dat was best wel zwaar, maar wel leuk. Daarnaast waren de vissen, dus daar hebben we ook nog even gekeken. Die waren heel groot!
6. Daarna zijn we naar Drama geweest. Dat was heel leuk. We hebben en spel gedaan. Je had twintig kaartjes en 2 teams. Die twintig kaartjes moesten uitgebeeld worden. Welk groepje als eerst die twintig kaartjes had uitgebeeld, had gewonnen. Maar we hadden niet zo veel tijd, dus geen team had de kaartjes allemaal weg gekregen, maar we hadden wel een winnaar. Namelijk die die de meeste kaarten weg gekregen had.
7. Toen zijn we naar scheikunde geweest. Daar hadden we een proef: je had een beker, een buisje, ijs, water & zout. Je deed het buisje in de beker. In het buisje deed je ongeveer 1 centimeter water. In de beker deed je 2 á 3 ijsklontjes. Daar deed je ook nog zout bij. Dan moest je met het buisje in de beker roeren, totdat het water in het buisje ijs werd. Dat was ook wel leuk.

Van Keira

De Groene Welle

• Bloemenboeket: als allereerste moesten we een boeket van bloemen maken, we begonnen met twee rozen, een paar klimop-takken en een ijzeren draadje met een raar oranjes bolletje eraan. Daarna moest het papier erom en klaar was het.
• Wiskunde: met wiskunde moesten we iets met ruimtefiguren ofzo doen, met rietjes en ijzeren staafjes met een wollige stof erom heen (of hoe dat ijzeren stukje met een stofje erom heen ook heet).
• Knaagdieren: we kwamen binnen in een kamer met DUIZENDEN dieren, waarbij onder andere vooral knaagdieren, maar ook hadden ze een (gelukkig maar want je hebt reptielen en knaagdieren) melkslang. Eerst toen we binnenkwamen moesten we om een tafel gaan zitten en 5 minuten even luisteren, maar daarna mochten we rondkijken, de dieren aaien en zelfs als er iemand anders bij was een vastpakken. Maar ze hadden dus ook baby-muisjes van een dag of twee oud!!!
• Pauze: toen we pauze hadden, liepen we langs een tafel waar we een koekje en een pakje drinken mochten halen. Daarna gingen we met ons groepje van de meiden van onze klas aan een tafel zitten en een beetje bijkletsen.
• Straatje bouwen: met natuurkunde gingen we een straatje bouwen van stenen en daarnaast gingen we ook nog mooie visjes bekijken, hoewel… mooi… dat is een groot woord, rare EN mooie is beter.
• Drama: bij drama deden we een soort spel tegen teams dat we 20 kaartjes moesten uitbeelden, uiteindelijk won mijn team (yes)
• Scheikunde: met scheikunde gingen we een proefje doen met een bakje, reageerbuisje, water en ijs. Je moest het ijs in het bakje doen, dan goot je een cm water in het reageerbuisje, daarna deed je dat in het bakje ijs waar zout overheen is gestrooid, dan roer je daarin met het reageerbuisje en het water in het reageerbuisje is bevroren.

Van: Zaïre

Groep 8 aan de kunst

Groep 8 heeft de afgelopen 2 creatieve lessen besteed aan het werken met kunstvormen van het pointillisme (combinatie van verf en wattenstaafjes) en het impressionisme (verfkleuren mengen in diverse lagen) in de richting zoals de waterlelies van Monet zijn geschilderd.

Bezoek ROVA

Kanjertraining groep 8

De Kanjertraining
We hebben Kanjertraining op dinsdag en donderdag, dan krijgen we een boekje waar we in werken daar staan allerlei dingen in. Het ligt er ook aan wat voor les we hebben als we bijv. een les hebben over vriendschap dan krijgen we allemaal opdrachten die we moeten maken, we hebben bijv. een vraag vind jij dat een vriendin/vriend je mag schoppen en slaan?
We doen ook met verschillende kleuren petten:
• De witte pet is iemand die je kunt vertrouwen en die dingen goed oplost.
• De zwarte pet is juist het tegenover gestelde hij is niet te vertrouwen hij lost dingen op een kwade manier op.
• De gele pet is voor iemand die bang is en die niks durft, iemand die een beetje zielig doet/is.
• De rode pet iemand die het altijd grappig vind als de zwarte pet iets vervelend doet.
We hebben ook een kanjer van de week dat is iemand die een complement van andere kinderen krijgt en van de meester/juf. En die gene mag iets van huis mee nemen dat veel voor die gene betekend, die gene is een week kanjer van de week.

Van Katrijn

De kanjertraining
We hebben vaak kanjertraining.
We hebben op de dinsdag en de donderdag dan kanjertraining.
We geven dan ook aan de kanjer van de week complimenten.
We doen ook vaak een kanjerspel.
We doen dan een spel en dan moet je elkaar vertrouwen en nog veel meer van die spelletjes.
De kanjertraining is best leuk want je doet dan soms hele leuke spelletjes

Van Max

Les van juf Marieke

Juf Marieke is het eerste halfjaar de stagiaire van groep 8, en geeft ons veel les. Bij de les van taal moesten we in tweetallen een woordkaart maken. Zoals je op de foto's kan zien is ook samenwerken iets wat je doet in groep 8, en als dat dan in combinatie kan met creatief werken aan een woordkaart, is dat een super combinatie. De resultaten waren dan ook erg leuk.

Kerst in groep 8

Op 16 december hebben wij met de klas het kerstdiner gehad, het laatste kerstdiner op de basisschool. Iedereen had hapjes meegenomen, zodat we lekker met elkaar konden eten. In de klas hadden we twee rijen met tafels gemaakt, een rij met jongens en een rij met meisjes. Meester Wouter, juf Kristy en juf Marieke waren er ook.

Nadat we met elkaar gegeten hadden, zijn bijna alle leerlingen zich gaan verspreiden over het dorp voor de kerstwandeling. Sommige leerlingen speelden een muziekinstrument, andere leerlingen vormden een kerstbeeld als de Drie Wijzen of als de herders. Het was een mooie en hele gezellige avond met elkaar.

Capellenborg

We zijn op dinsdag middag 10 november naar de Cappellenborg in Wijhe geweest. Daar werden wij ontvangen met een show van de theaterstroom. Daarna gingen we met de hele klas naar het vak science, daar hebben we eigen haargel gemaakt. We kregen 50 ml warm water, dat moesten we vermengen met een potje gelvormer. Vervolgens konden we er kleurstoffen en geurtjes bij doen, als je hem langer houdbaar wilde houden dan was er een potje conserveringsmiddel en dat kon je er bij in doen. Daarna gingen we naar Engels daar werden we ontvangen met een muziekje, we kregen hier een werkblad met Engelse woorden die moesten we vertalen. Hierna zijn we naar het vak gym gegaan daar hebben we een spel gedaan dat hete superkeep, daarna hebben we ook nog een spel gedaan daar moest je met een groepje met spullen naar de overkant komen zonder de vloer aan te raken. Als je toch de grond aanraakte moest je terug. Daarna mochten we naar huis.

Mees en Evi

Voorleeswedstrijd

Vrijdagmiddag 27 november is er voor de groepen 5 t/m 8 een voorleeswedstrijd gehouden. Uit groep 6 lazen Thijs en Luna voor, uit groep 7 Nika en Marieke, vanuit groep 8 Evi en Myrthe. Na een spannende strijd is Myrthe als winnaar uit de bus gekomen. Zij las voor uit een boek van Jacques Vriens. Zij zal onze school vertegenwoordigen in de regiofinale in 2016!

Carmel College

Het was super leuk want we moesten 3 kwartier fietsen. ?
En daarna waren we er eindelijk. :o
En we zagen super veel mensen dat was grappig. Haha
En er waren verschillende teams.
Ik was team blauw. Blauw
We speelde de vakken: gym, Latijn en Grieks, water, computer en samenleving.
Bij gym hadden we een trefbalspel. Daar moest je kiepen en doordraaien.
En bij Latijns en Grieks, moesten we naar een verhaal luisteren over een man die viel.
En dat was leuk. ? ????????
Daarna gingen we water. En dat betekend: dat we een proefje moesten doen met water.
En daarna toen we nog tijd over hadden gingen we het met een zoen doen.
En ik mocht de zoen opeten. (de zoen was een chocolaatje).
Dat was smullen.
En daarna gingen we naar een meisje die ons ging uitleggen over de computer.
En ze stout want ze zij: ‘ik mag tijdens de les eigenlijk niet op de computer, maar dat deed ik toch mhahahaha’. En dat vond ik niet lief van haar. Ik zou als ik haar moeder was haar een keer slaan.
En daarna het laatste dat is samenleving.
Daar hadden we de vakken: geschiedenis, natuur, aardrijkskunde. En we hadden een blad en daarop stond wat er in de loop van de jaren is gebeurd met jouw. En dat was heel leuk.
Nou daarna weer effen sip kijken ?. En daarna waren we op school en mochten we naar huis. ?

Robbie

Techniekdagen

Op vrijdag 9 en zondag 11 oktober waren de techniekdagen. Er waren 6 bedrijven: Hoogeboom Raalte, Q-Lise, Nijboer, Carmel College Salland en Veldman. Je kon bij elk bedrijf een stempel halen en als je bij ieder bedrijf een stempel had gehaald dan kon je je stempelkaart inleveren in een doos. Ook kon je meedoen aan wedstrijden zoals je eigen interieur ontwerpen maar je kon ook een lopende band maken je kon ook meedoen aan sketch up. Dat heeft onze klas gedaan, en Elise en Myrthe hebben een prijs gewonnen. Op woensdagavond 14 oktober was de prijsuitreiking. Die avond gingen ze alle mensen die hebben meegewerkt aan de techniekdagen bedanken en de prijzen uitreiken, in de pauzes kwam er een goochelaar. Uiteindelijk heeft Elise de 2e prijs gewonnen Myrthe de 1e

Elise, Myrthe

Streetwise

we gingen streetwise. weg gingen testen: ogen, fietsen en remmen. en we gingen een parcours afleggen met de fiets en dat ging goed bij de meeste. en daarna gingen we dat doen met rugzakken op onze rug. en daarna met steppen.

groetjes Robbie en Sven

start schooljaar

De eerste weken in Groep 8.
Natuurlijk voor het eerst een meester dat was een leuke ervaring.
eerst hadden we schoolzwemmen ERG KOUD daarna gym dat is wat beter. En we zijn begonnen me SketchUp voor de eerste keer leuk huis werk.

Groetjes Tijs en Rinze

Op stap

Dit is 'm dan: Vlekkie, het geadopteerde kalf van groep 7.
De laatste schoolweek hebben we een bezoekje aan hem gebracht, en tegelijk een kijkje genomen op de boerderij van de fam. Van der Toorn uit Olst.

Het was een hele warme dag, en die fietstocht en de zwempartij daarna waren een welkome verfrissing.

Dank voor jullie cadeau, groep 7, een heerlijke kaasplank met een flesje rosé. En voor het mooie concert van Isa, Evi en Anne!

Challenge Run

Op de fiets zijn we op schoolreisje geweest naar Heino voor een sportieve en leuke dag!
Bij het Summercamp hebben we geklommen en geklauterd, over kabelbanen gebalanceerd over het water, kano gevaren en gezwommen.
Tussendoor was er een heerlijke lunch, verzorgd door alle ouders, in de vorm van een hapjesbuffet.

Het was een superleuke dag met mooi weer!